Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα για την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, στις μέρες μας, είναι οι μαθησιακές δυσκολίες. Ένα πρόβλημα που αφορά τους μαθητές και τις μαθήτριες και απασχολεί εξίσου εκπαιδευτικούς και γονείς.
Πολλοί μαθητές γεύονται την αποτυχία καθημερινά, στερούνται μια έγκαιρη ανίχνευση των μαθησιακών τους δυσκολιών ή μια εκπαιδευτική στήριξη που θα μπορούσε να τους βοηθήσει, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ένας σημαντικός αριθμός από αυτούς, χωρίς να γνωρίζουν ότι έχουν να κάνουν με μαθησιακές δυσκολίες, συνεχίζουν αποτυγχάνοντας στο σχολικό σύστημα με αποτέλεσμα συχνά να απογοητεύονται, να περιθωριοποιούνται και να τα παρατούν. Ενώ από την άλλη, αυτοί που ξέρουν τι αντιμετωπίζουν προσπαθούν να αξιοποιήσουν ό,τι τους προσφέρεται θεσμικά για να επιτύχουν όπως μπορούν.
Οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να κατανοήσουν το θέμα των μαθησιακών δυσκολιών για να είναι σε θέση να στηρίξουν τους μαθητές τους, χωρίς καμία εξειδίκευση και χωρίς κανένα θεσμικό πλαίσιο. Συνήθως βρίσκουν τους εαυτούς τους αναποτελεσματικούς, ανεπαρκείς, ενώ κάποιοι από αυτούς καταβάλλουν προσπάθειες, με προσωπική τους πρωτοβουλία, να επιμορφωθούν επί του θέματος.
Τέλος υπάρχουν και οι γονείς που απογοητευμένοι, αγχωμένοι και σε σύγχυση, προσπαθούν με τη σειρά τους να βρουν λύση για το πρόβλημα των παιδιών τους έξω από το σχολείο. Αποτέλεσμα: υψηλό χρηματικό και ψυχικό κόστος και αβέβαια αποτελέσματα. Τις πιο πολλές φορές έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος, έχουν πιστέψει σε μη τεκμηριωμένες θεραπείες και καταλαβαίνουν ότι οι ατομικές λύσεις δεν είναι πάντα αποτελεσματικές.
Οι δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι πάντα ίδια. Αυτό οφείλεται στη φύση των μαθησιακών δυσκολιών αλλά και στην αλληλεπίδραση με τη διδασκαλία που παρέχεται. Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν προκαλούνται από το περιβάλλον, αλλά μπορούν να επιδεινωθούν ή να μειωθούν ανάλογα με παράγοντες του περιβάλλοντος. Σημαντική και αξιόπιστη βοήθεια, για να οργανωθούν και να αξιοποιηθούν αυτοί οι περιβαλλοντικοί παράγοντες, είναι η επιστημονική έρευνα. Μέσω αυτής αναδεικνύεται η πραγματική φύση των μαθησιακών δυσκολιών, δίνεται έγκαιρη ανίχνευση και διάγνωση και προτείνονται τεκμηριωμένες μέθοδοι υποστήριξης.
Το κλειδί της επιτυχίας, όμως, για την εκπαιδευτική αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών δεν είναι η ύπαρξη της επιστημονικής έρευνας, αλλά η ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τα αποτελέσματά της και η αλλαγή των αντιλήψεων και των καθημερινών διδακτικών πρακτικών τους. Παρά την πρόοδο που έχει κάνει σήμερα η επιστημονική έρευνα, με την ανίχνευση και τη διάγνωση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, δεν έχει καταφέρει να αλλάξει σημαντικά την εκπαιδευτική πρακτική.
Για μια πραγματική αλλαγή στα σημερινά εκπαιδευτικά δεδομένα χρειάζεται τόσο η ευαισθητοποίηση όσο και η επιστημονικά έγκυρη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
2014
04
Ιουλ
Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαίδευση
Γράφτηκε από την Μαριαλένα Δημητρίου Holley Κατηγορία: Βρέφος-Παιδί
